Teraz mega skrótowo najważniejsze (moim skromnym zdaniem)
elementy wspólne
1.
Business Analyst i Project Manager
a)
Czas +
budżet + zakres => planuje Project Manager, ale wchodzi to w skład
analizy. Dlaczego? Bo projektując rozwiązanie nie bacząc na ograniczenia
jesteśmy zawsze skazani na porażkę.
Dodatkowo często z uwagi na ograniczenia właśnie zakres projektu musi
być dobrze skonsultowany z klientem biznesowym, co za tym idzie – musi się to
wiązać z opracowaniem odpowiednich wymagań.
Sławny trójkąt ograniczeń :) |
b)
Harmonogramowanie
=> teoretycznie też PM ale… zwłaszcza pracując w agilowych metodologiach
BA musi mieć przynajmniej świadomość który modułu kiedy ma być gotowy. Inna
kwestia że to właśnie BA wie jaką wartość biznesową mają poszczególne elementy
dla klienta, a z tego także wynika kolejność wdrożenia.
c)
Analiza
ryzyka/zarządzanie ryzykiem => trochę analogicznie jak w poprzednich
podpunktach. Teoretycznie to PM uwzględnia ryzyka w karcie projektu. Z drugiej
strony BA także powinien je uwzględnić spisując wymagania i zostawiający tym
samym „wyjście” awaryjne gdyby dane ryzyko wystąpiło (np. mamy system
finansowy, zagrożeniem jest zmiana przepisów prawnych która wpływa na sposób
wyliczania podatków – ryzyko wystąpienia tego zdarzenia jest tak duże, że w
wymaganiach powinno być to uwzględnione na tyle, aby przynajmniej nie usztywnić
systemu w tym zakresie).
źródło: dilbert.com |
2. Business Analyst i UX Designer
a)
Obserwacja
pracy użytkownika w celu dobrania rozwiązania => obie osoby to robią J
W przypadku BA przygląda się on raczej całemu procesowi, aczkolwiek samej
aplikacji także. Na etapie zbierania wymagań często zdarzają się takie
dotyczące użyteczności. Jak w firmie nie ma dedykowanego projektanta to BA się
nimi zajmuje.
źródło: http://muharikah.com |
b)
Wymagania
co do funkcjonalności => chyba
nie wymaga komentarza ;) No może BA bardziej skupia się na merytorycznym
aspekcie związanym z celem powstania systemu, niż na tym jak rozmieścić
kontrolki co do pixela ;)
żródło: http://ideas2action.pl |
c)
Prototyp
– często jako narzędzie wspomagające komunikacje jest wykorzystywany prototyp.
Głownie aby sprawdzić czy wszystkie wymagania są spełnione ;) aczkolwiek wymaga
to także zaprojektowania interakcji – więc element wspólny z projektantem jest.
źródło: http://www.bindulski.pl |
3. Business Analyst i Product Owner
Jak dla mnie granica jest tu bardzo cienka. Na oko BA jest
bardziej po stronie biznesu a PO bardziej po stronie IT. Aczkolwiek to zależy
:) Jako że jestem tym i tym, to wolałabym się nie wypowiadać w kwestii różnic
;)
Tak na koniec: myślę że nie warto przykładać wagi do nazwy
stanowiska. Jest to kwestia czysto definicyjna, więc równie dobrze można by je
nazwać „zielony słonik” i byłoby to równie jasne jak niektóre obecne nazwy ;)
Zdecydowanie lepiej skupić się na wymaganych kompetencjach i umiejętnościach. A
to może także spróbuję niebawem dla was rozszyfrować ;)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz